تاریخچه تخریب قبرستان بقیع وکوچه بنی هاشم
شهیدداودآجورلو
شهیدداودآجورلو-عشق

 

 

 

السلام علیک یا بقیه الله

تاریخچه تخریب قبرستان بقیع

عکس قدیمی قبرستان بقیع

هشت شوال سالروز تخریب بقیع / یوم الهدم

بقیع مقدس ترین وبا فضیلت ترین مکانها پس از مرگ پیامبر اسلام ( ص ) در مدینه است این مکان مقدس که محل دفن چهار امام معصوم ( ع  ) ، همسران ، فرزندان  ،تعداد زیادی  از صحابه ویاران آن حضرت ، علما ، شهدا وبزرگان صدر اسلام است .از دیدگاه تاریخی ومعنوی دارای ارزش فوق العاده می باشد .

یوم الهدم

تا بحال نام یوم الهدم را شنیده اید ؟یوم الهدم یعنی روز ویران کردن ...

در هشتم شوال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه ، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود رو به مدینه آوردند وپس از محاصره وجنگ با مدافعان شهر ، سرانجام آن را اشغال نمودند، مامورین عثمانی را بیرون کردند وبه تخریب قبور ائمه بقیع ودیگر قبور همچنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم ( ص ) ،قبور زنان آن حضرت ، قبر ام البنین مادر حضرت ابالفضل علیه السلام ، قبر عبدا...پدر پیامبر ،اسماعیل فرزند امام صادق ( ع ) وبسیاری قبور دیگر پرداختند .

عکس قبرستان بقیع ( تخرب شده به دست وهابیان )

ضریح فولادی ائمه بقیع را که در اصفهان ساخته شده بود وروی قبور حضرات معصومین امام حسن مجتبی ( ع )، امام سجاد ( ع ) امام باقر ( ع ) وامام صادق ( ع ) قرار داشت را از جا در آورده وبردند .اما این اولین حمله آنان به مدینه نبود آنان در سال 1221هجری نیز یک بار دیگر به مدینه هجوم برده ، پس از یک سال ونیم محاصره توانسته بودند آن شهر را تصرف کنند وپس از تصرف اقدام به غارت اشیای گرانبهای حرم پیامبر ( ص ) وتخریب قبرستان بقیع نمودند .همچنین این قوم ظالم در سالهای بعدی به کربلا رفتن وگنبد روی قبر امام حسین ( ع ) را ویران ساختند ونزدیک به 2000 نفر را کشتند وهر چه که بود به غارت بردند .وهابیوم ساختن بنا اعم از مسجد یا غیر را بر قبر حرم می دانند .

لعنت خدا بر خاندان وها بیون .آمین

امام صادق ( ع ) : آنکه از مظلومیت ما غمگین است نفس کشیدنش در ثواب ، چون تسبیح خواهد بود وحزن او عبادت است ونگاه داشتن راز ما چون جهاد در راه خداست .

تاریخچه تخریب کوچه های بنی هاشم

کوچه بنی هاشم در کجا قرار دارد .

عکس قدیم کوچه های بنی هاشم

مسجد النبی در مدینه در های متعددی دارد مانند باب جبرئیل ، باب النساء و...  روبروی باب جبرئیل وباب النساء خانه های وکوچه های تنگ بسیار قدیمی وجود داشت .این خانه ها وکوچه ها، معروف به محله بنی هاشم بود . برخی از این کوچه ها تا قبرستان بقیع امتداد داشت ودر دورانهای محتلف محفوظ مانده بود وبرخی از خانه ها ی آن نیز باز سازی شده  بودند مالکان مغازه ها ودکان های این کوچه از سادات علوی بودند .از سال 1346هجری شمسی تا 1366 این محله به طور کامل توسط وهابیون تخریب وتا قبرستان بقیع بازار ومحل عبور ومرور زائران شد .وبخشی از آن در توسعه شرقی مسجد النبی جزء مسجد شد .همین الان از باب البقیع ، قبرستان بقیع به طور مستقیم دیده می شود .در این محله آثار تاریخی هم تخریب شد .در این کوچه همه آثار باستانی تخریب شد ه است .محله بنی هاشم در مدینه ، در زمان های قدیم از محله های آباد شهر محسوب می شد ولی پس از تسلط آل سعود رو به خرابی گذاشت ودر عصر ما این محله از محله های عقب مانده مدینه بود .در این محله به همت ایرانیان مهدیه ای ساخته شد وشیعیان در آن اجتماعات تشکیل می دادند . دولت سعود مهدیه را تصرف وآن را مدرسه دخترانه کرد .اکثر منازل شیعیان مدینه در این محله بود این محله را محله شیعیان هم می نامند.بیشتر خانه های نزدیکان پیامبر وامامزادگان در همین محله بود.

کوچه بنی هاشم

اعتراف در ودیوار کوچه های بنی هاشم

در تنگا تنگ در خانه ، غوغای سقیفه را می شنویم .فریاد ناهنجار عمروخالد وقنفذومغیره گوشم را می خراشد ! در دست هر کدام تازیانه ای است .هر یک شمشیری به کمر بسته اند! خدایا مگر چند نفر هیزم آورده اند که درو دیوار خانه سیاه است .ودود تا فراز آن زبانه کشیده است ؟

از آتش چیز هایی شنیده ام ! بوی دود بر مشامم ورنگ شعله ها بر چشمانم مانده است .من هیچ وقت صدای ناله فاطمه از گوشم قطع نمی شود .

 

وای من و وای منو وای من     میخ در و سینه زهرای(س) من
در وسط كوچه تو را می زدند     كاش به جای تو مرا می زدند
لعنت الله علی القوم الظالمین

کوچه ها پر از حرامی و عوام الناس بود     چشم حیدر پر زاشک ودل پر از احساس بود

ای که ره بستی میان کوچه ها بر فاطمه      گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود

 

شمه ای از فضائل حضرت فاطمه الزهرا( س )

در عفت وحیای حضرتش همین بس که در آخرین روزهای عمر کوتاهش ، در آن زمان که هنوز برای تشیع جنازه تابوت مرسوم نشده بود ،از اسماء که یکی از زنان پرهیزکار بود در خواست کرد تا برایش تابوتی بسازد تا یدن مطهرش حتی پس از شهادت ودر شب تشیع نیز پوشیده ودر حجاب کامل باقی بماند .بخشش وکرم اوتا بدان حد بود که همراه همسر ودوفرزند معصومش ، تا سه شب افطار خویش را که چند تکه نان بود ، به مسکین ویتیم واسیر بخشیدند .در عبادت ومناجات او با خدا به گونه ای بود که وقتی در عبادتگاهش به نماز می ایستاد نور او برای اهل آسمان می درخشید همانطور که نور ستارگان برای اهل زمین می درخشد .

مهربانی وعطوفتش نسبت به مردم به حدی بود که فرزندش امام حسن مجتبی ( ع ) شب جمعه ای مادر را در محراب عبادت دید که شب تا صبح فقط برای دیگران دعا می کرد وبرای خویش دعایی نکرد وفرمود : پسرم ! اول همسایه بعد اهل خانه .

خانه واحترام بی اندازه اش برای امیرالمومنین ( ع )  وایجاد جوی پر از مهر وعطوفت وصمیمیت در خانه به گونه ای بود که امیرالمومنین (ع)می فرماید به خدا قسم تا زمانی که از دنیا رفت ، اوراخشمگین نکردم واورا بر کاری مجبور نکردم .او نیز هرگز مرا خشمگین نکرد ودر هیچ امری از من نافرمانی نکرد .هر گاه به او نگاه می کردم ، غم واندوه از من بر طرف می شد .

وفاداری او نسبت به امیر المومنین به حدی بود که در طول سالهای زندگی با آن حضرت فرمود : من حیا می کنم چیزی از شما بخواهم که توانایی فراهم آوردن آن را نداشته باشی .

ایمان او بدان حد بود که رسول خدا ( ص )  درباره ایشان فرمود: خداوند قلب واعضاوجوارح دخترم فاطمه(  س ) را از ایمان ویقین پرکرده است .

شوق او به اطاعت خدا به گونه ای بود که در اولین ساعات آغاز زندگی مشترکش با امیر المومنین ( ع ) زمانی که پیامبر(ص) از علی ( ع ) پرسید همسرت را چگونه یافتی ؟ علی ( ع ) عرض کرد : برای طاعت وبندگی خدا ، خوب یاوری است .

غم واندوه او برای ظلمی که به امیرالمومنین(ع) شدبه حدی بود که در عیادت زنان ازدرد بازو وپهلو وآزارهایی که پیکر چون گلش از خارها دیده بود، سخنی نگفت وشکوه ای نکرد ، شکوه اش از این بود که چرا با علی(ع) دشمنی کردند ؟!

خطابه تاریخی او در مسجد رسول خدا ( ص ) چراغ هدایتی است که تا ابد حق جویان را به صراط مستقیم رهنمون است .

مقام ومنزلت بسیار بالای او در پیشگاه خداوند عقل را حیران می کند ، تا آنجا که وقتی در جایگاه خویش در بهشت مستقر می گردد تا پیامبران خدا به زیارتش می روند .

در پایان .

سلام بر او روزی که بدنیا آمد وسلام بر او روزی که در پیش چشمان اشکبار امیر المومنین ( ع ) در بستر بیماری با بدنی آزرده وپهلویی شکسته وبازویی ورم کرده به شهادت رسید وسلام بر او در نیمه شب که بدن آزاده اش ، غریبانه ومخفیانه به زیر خاک رفت واین سئوال را در تاریخ باقی گذاشت که چرا دختر پیامبر شبانه دفن شد تا مزارش مخفی بماند ؟وسلام بر او روزی که با آن جلال وعظمت به صحرای محشر می آید وبه تمام اهل محشر امر می شود که چشمان خود را ببندند تا فاطمه (س)دختر پیامبر (ص)عبور کند وبه بهشت برود .

همه محتاج شفاعت اویند ، بار الها ما را نیز از زمره دوستان وشیعیانش ودرک کنندگان دوران ظهور فرزندش  حضرت مهدی (عج ) قرار ده .

دورانی که امام عصر ( عج ) با تاسی به مادرش فاطمه زهرا ( س ) نور وصفاومهربانی را در پرتو بندگی خداوند ،در سراسرجهان می گستراند . 

 

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما

 


شهیدداودآجورلو اللهم عجل لولیک الفرچ بحق زینب سلام الله علیه

درباره وبلاگ

شهدا دعا داشتند،ادعا نداشتند نیایش داشتند،نمایش نداشتند حیا داشتند،ریا نداشتند رسم داشتند،اسم نداشتندو... کجائید ای شهیدان خدایی، بلاجویان دشت کربلایی، کجائید ای سبکبالان عاشق، پرنده تر زمرغان هوایی.
آخرین مطالب
نويسندگان